Vad är NFC och RFID?

NFC står för Near Field Communication, eller närfältskommunikation. Tekniken har sedan några år tillbaka börjat byggas in i mobiltelefoner och ersätter idag många plastkort.  I grund och botten är det en teknik som låter en smartphone läsa av en RFID-tagg. Vår samarbetspartner Identsys har arbetat med RFID-tekniken i över 30 år och mer detaljerad informationom RFID och RFID-taggar hittar du på företagets webbsida, identsys.se. Många känner igen RFID-tekniken från passerkort eller den nya typen av busskort som används av flera landsting. Numera finns den alltid med dig, i din mobil.

Vilka smartphones har NFC-läsare

De flesta nya Android telefonerna har inbygd NFC-läsare och fungerar ”out of box” för att skanna RFID-taggar. När det kommer till Apple så har man låst NFC-läsaren till deras ApplePay och därför behöver man en extern taggläsare, ett tillbehör till sin iPhone eller iPad för att läsa av RFID-taggar. I ett av våra senaste projekt använder vi en Blueberry bluetooth taggläsare ihop med iPhone för att läsa av RFID-taggar. Här kan du läsa mer projeket. 


Vår NFC-App för iPhone & Android

NFC applikationer kan användas till många olika ändamål. Nedan visar vi ett exempel på ett ronderingssystem vi nyiligen har skapat.

Beskrivning
Vi har skapat en grund för det som ofta benämns som ”ronderingssystem”. Tankarna leder till väktare som ska besöka och verifiera sina besök unders sin rondering. Tekniskt sett är det ett informationssystem där man loggar ”operatör”, plats, datum och tid, samt eventuella åtgärder. Allt fler uppdragsgivare vill ha dokumentation på att platserna, brukarna, fastígheterna, maskinerna, mm verkligen har besökts.

Detta kan bl.a. gälla fastighetsservice, service på maskiner, städning, soptömning, slamsugning, hemtjänst, mm.

Det vi skapat är ett enkelt system med basfunktioner som, med lite komplettering av verksamhetsanpassade texter, kan användas direkt. Naturligtvis kan vi komplettera med de funktioner som är viktiga för just er verksamhet. Investeringen i hårdvara är minimal om vi använder telefoner med inbyggda NFC-läsare.

Undantaget är iPhone-telefoner där vi inte tillåts göra Appar varför vi där använder en liten Bluetooth-kopplad RFID-läsare och därmed får motsvarande funktion. Taggarna är förhållandevis billiga även man bör tänka på att de ska fungera i flera år med kanske omild behandling och därmed välja en tagg av hög kvalitet.

Investeringen, som även den är rimlig, ligger dels i anpassningen av servern i molnet och dels i anpassningen av Appen till er verksamhets behov.

Kort beskrivning av projektet

Webb
Detta är en webbsida (mobilanpassad) som kan nås endast av administratörer (alla delar samma inloggning)

Som inloggad ska man kunna göra följande:
– Lägga till en ny tagg och knyta den till en fastighet/brukare/maskin/ etc
(Tagg-ID + Informationen om fastigheten: Fastighetsägare, Förvaltningsobjekt, Ort och Plats)
– Kunna redigera ett objekt 
– Lägga till användare (Användarens Förnamn och Efternamn, Telefonnummer och 4-siffrig PIN) 
– För att logga in på appen används telefonnummer och PIN
– Kunna redigera användare

Översikt
En vy där man kan visa en översikt över utförda besök. Med ett filter kunna få fram endast ett specifikt objekt och statistik för detta. Filtrera på start- och slutdatum (t.ex kunna visa aktiviteter för en hel månad)

Export
Data ska kunna exporteras som PDF och till ett Excel-dokument.

Offline läge
Där det saknas Internet ska appen kunna lagra data i telefonens minne. När man åter är ansluten kan denna data synkas till molnet och därmed in till webbsystemet.

IOS & Android
Appen ska byggas för både IOS och Android. För IOS (iPhone/iPad) behövs en bluetoothkopplad taggläsare för avläsning av taggar. Android-telefonerna har detta inbyggt i de flesta av sina nya modeller.

Appens funktion
Användaren loggar in på appen och klickar på ”Skanna tagg”. Trycker telefonen/bluetooth mot RFID-taggen och får tillbaka information om att taggen har lästs. Denna information (Användarens info/Objektets info/Datum och tid) skickas upp till molnet och sparas i databasen.

Om användaren befinner sig i ett område där internet saknas sparas informationen i telefonen tills man får tillgång till Internet igen. En knapp ”Synka data” dyker upp i appen och används för att skicka den sparade informationen till molnet.  

HUR GÅR MAN VIDARE OM DET HÄR ÄR INTRESSANT?

Det finns inget färdigpaketerat system att leverera ”från hyllan” utan det måste konfigureras utifrån din beskrivning av er verksamhet. Eventuellt kan vi göra beskrivningen tillsammans. Det är egentligen inget märkvärdigt utan mest strukturerad logik och sunt förnuft.

Hör gärna av dig till oss !
E-post: info@webbaktuell.se eller telefon: 0735-33 16 15

Share This