Enligt webbsidan Crew.co kostar en app, i sin absolut enklaste form, ca 20.000 SEK. Varje tillägg som t.ex. login, profilsida, kommunikation med externa webbsidor etc. påverkar priset och man kommer snabbt upp till en prislapp på över 100.000 SEK.   

Crew.co som är en av dessa ”Hire freelance developers” webbsidor har utifrån över 30.000 projekt tagit fram en mall för uträkning av priset för framtagning av IOS eller Android applikationer.

Räkna ut kostnaden i åtta steg!

1. Vilken typ av app – Apple IOS eller Android?
Apple iOS är ett bättre val för att nå en mer engagerad användarbas. Android har en bredare räckvidd, men framför allt på tillväxtmarknader som Asien och Afrika.

2. Ska användare kunna logga in?
En e-post inloggning är oftast bäst att börja med såvida appen inte ska ha integration med tjänster som Facebook, Twitter eller liknande.

3. Ska användare kunna skapa personliga profiler?
En profil innebär att en som använder appen behöver ange viss information om sig själva. Detta kan sedan användas på olika sätt t.ex matcha användare, visa specifik info om användarna, låta användarna spara information i sin profil etc.  

4. Hur kommer du att tjäna pengar på din app?
Upfront-betalningen är i regel billigare att utveckla än In-App-köp. Det sistnämnda kan dock ge högre avkastning om appen har en engagerad användargrupp.

5. Ska användare kunna betygsätta saker i appen?
Rankingssystem kan variera i komplexitet och därmed påverka din budget. 

6. Ska appen kommunicera med en eller flera webbplatser?
Detta innebär att du behöver ett API (Application Programming Interface). Det är alltså ett sätt för din app att kommunicera med en eller flera webbplatser vilket kan ha tung påverkan på priset.

7. Hur snygg ska appen vara?
Anpassade gester, anpassade knappar eller anpassade övergångar kommer att kosta extra – ju mer anpassat destor högre pris blir det. 

8. Behöver du en ikon för din app?
Att ta fram en proffsig ikon för din app kan kosta allt från 5.000 SEK upp till 20.000 SEK. Det kan dock hjälpa din app att sticka ut på App Store och Google Play och därmed attrahera flera köpare.

Så har vi testat!

Priset på dryga 67.000 USD från bilden ovan fick vi fram genom att välja följande parametrar:

1. Typ av app
En Apple IOS app.

2. Inloggning
Ja.

3. Profilsida
Ja.

4. Tjäna pengar
Endast genom up-front-betalning.

5. Betygsättning
Ja. I den enklare formen.

6. Kommunikation med webbplats
Ja. En webbplats.

7. Utseende
Standard.

8. Snygg appikon
Ja. Ej avancerat.

Share This